Pravila ponašanja na internetu

E-mail

Nikad ne šaljite ‘lance sreće’ e-mailom. ‘Lanci sreće’ su zabranjeni na Internetu. Pristup mreži će vam biti uskraćen! Ako primite ‘lanac sreće’, obavijestite svog
administratora.

Ne šaljite velike količine podataka ljudima koji ih nisu zatražili. Cijenu slanja e-maila plaćaju, u prosjeku, podjednako pošiljatelj i primatelj (ili njihove organizacije). To je različito od drugih medija kao što su poštanske pošiljke, telefon, TV ili radio. Primatelj e-maila može imati troškove kao što su ‘bandwidth’, diskovni prostor ili korištenje procesora. To je osnovni ekonomski razlog zašto nezatraženo e-mail oglašavanje nije dobrodošlo (i u raznim kontekstima je zabranjeno).

Poštujte vlasnička prava nad materijalima koje reproducirate. Gotovo sve zemlje imaju zakone o vlasničkim pravima.

Ako prosljeđujete poruku koju ste primili, ne mijenjajte sadržaj. Ako je to bila osobna poruka upućena Vama, a Vi je preusmjeravate grupi, zatražite dopuštenje. Možete je kratiti i citirati samo dijelove od značaja, ali naznačite njezinog autora.

Olakšajte stvari primatelju. Mnogi programi za e-mail izbrišu podatke iz zaglavlja koji sadrže adresu za odgovor. Da biste bili sigurni da ljudi znaju tko ste, uključite liniju ili dvije na kraju poruke s podacima za kontakt. Možete napraviti datoteku s kontaktnim podacima i uključivati ga na kraj vaših poruka. Neki programi to rade automatski. U Internet žargonu to je poznato kao ‘.sig’ ili ‘signature’ datoteka. Vaša .sig datoteka će nadomjestiti vašu posjetnicu, a možete ih imati nekoliko za različite prigode. Ukoliko uključujete ‘signature’ datoteku, pazite da bude kratka. Preporučljiva duljina bila bi ne više od četiri linije. Imajte na umu da mnogi ljudi plaćaju pristup Internetu po minuti i što je vaša poruka dulja, oni više plaćaju.

Budite oprezni prilikom slanja e-maila. Postoje adrese koje predstavljaju grupu ljudi, a izgledaju kao da se radi o jednoj osobi.

Znajte kome šaljete e-mail! Imajte na umu da je primatelj ljudsko biće čija se kultura, jezik i smisao za humor mogu razlikovati od vaših.

Problema može biti i s oblikom zapisa datuma, s mjernim jedinicama i idiomima.

Budite osobito oprezni sa sarkazmom.

Ne koristite isključivo velika slova. VELIKA SLOVA IZGLEDAJU KAO DA VIČETE.

Koristite ‘smileye’ da naznačite ton, ali koristite ih s mjerom. 🙂 je primjer ‘smileya’ (nakrivite glavu). Nemojte misliti da će time primatelj nužno biti zadovoljan sadržajem poruke ili da ćete time poništiti uvredljivu poruku.

Ukoliko ne koristite postupke enkripcije (hardware ili software), morate znati da e-mail na Internetu nije siguran. Nemojte nikada staviti u e-mail ono što ne biste stavili na dopisnicu.

Mailing liste

Sva pravila za e-mail vrijede i ovdje.

Čitajte mailing liste i news grupe mjesec ili dva prije nego što na njih nešto pošaljete. Ovo će vam pomoći da razumijete pravila ponašanja grupe.

Ne okrivljujte sistem administratora zbog ponašanja korisnika sistema.

Pretpostavite da pojedinci govore u svoje osobno ime i da ono što napišu ne predstavlja njihovu organizaciju (osim ako nije eksplicitno navedeno).

Imajte na umu da i e-mail i newsi troše resurse sistema. Obratite pozornost na sva pravila koja Vaša organizacija može imati o korištenju ovih resursa. Poruke i članci trebaju biti kratki i u vezi s onim o čemu se raspravlja.

Ne skrećite s teme, suvislo se izražavajte i ne šaljite poruke samo zato da bi ukazali na tuđe greške u tipkanju ili pravopisu. Ovakvo ponašanje će vas, više od bilo čega, označiti kao nezrelog početnika.

Krivo predstavljanje nije dopušteno.

Oglašavanje je dopušteno na nekim listama i grupama, a osuđivano na drugima! Ovo je još jedan primjer zašto treba upoznati auditorij prije slanja poruke.

Nezatražene reklamne poruke koje se ne tiču teme rasprave će sigurno uzrokovati da dobijete mnogo ljutitih odgovora.

Pročitajte sve članke u slijedu (threadu) prije nego šaljete odgovor. Ne šaljite ‘Ja također’ poruke čiji sadržaj je ograničen na slaganje s prethodnom porukom. Sadržaj poruke bi trebao proširivati onu na koju se nadovezuje.

Pošaljite odgovor e-mailom ako se tiče samo jedne osobe. Newsi se globalno distribuiraju i cijeli svijet vjerojatno NIJE zainteresiran za osobne odgovore. Nemojte, međutim, oklijevati da pošaljete nešto od interesa za sve sudionike u raspravi.

Ako mislite da je članak od interesa za više grupa, budite sigurni da ga CROSSPOST-ate, a ne da ga šaljete posebno u svaku grupu. Općenito, ne više od pet – šest grupa će imati interese dovoljno slične da bi se to činilo.

Razmislite o korištenju priručnika, knjiga, help-datoteka i sl. prije nego postavite pitanje. Postavljanje na newsima pitanja za koje postoje odgovori na drugim mjestima imat će za posljedicu mrzovoljne ‘RTFM’ odgovore (read the fine manual – iako i vulgarno značenje za ‘F’ riječ postoji).

Iako postoje news grupe u kojima je oglašavanje dopušteno, općenito se smatra kriminalnim činom oglašavati proizvode koji se ne tiču same rasprave.

Ako pošaljete oglasnu poruku na mnogo grupa, vjerojatno ćete izgubiti pravo na pristup Internetu!

Predstavljanje tuđim imenom u news člancima nije dopušteno. Od toga se možete zaštiti korištenjem softwarea koji generira ‘otisak prsta’ kao što je PGP.

OPĆA PRAVILA PONAŠANJA NA INTERNETU

Aktivnosti koje nisu dozvoljene ZIK-ovim korisnicima uključuju:

  • slanje nezatraženih elektroničkih poruka, uključujući slanje komercijalnih oglasa (spam mail)
  • kreiranje ili proslijeđivanje ‘lanaca sreće’
  • slanje velike količine neželjenih ili nezatraženih elektroničkih poruka na jedan korisnički račun (mail bombing)
  • lažno predstavljanje
  • krivotvorenje zaglavlja poruke
  • neautorizirani pokušaji dobivanja pristupa tuđem korisničkom računu ili resursima tuđih računala
  • neautorizirani pristup, mijenjanje ili uništavanje informacija ili bilo koji takav pokušaj na bilo koji način
  • radnje koje drugim korisnicima onemogućuju normalno korištenje ZIK-ove usluge (uzrokovanje denial-of-service)
  • slanje poruka na Usenet ili druge grupe, forume ili mailing liste koje ne odgovaraju tematici (news spam) maltretiranje e-mailom u bilo kojem obliku.

Korisnici ZIK-a su odgovorni za sve aktivnosti napravljene pod njihovim korisničkim imenom. Pritužbe na ponašanje korisnika ZIK-a moguće je poslati na adresu info@zik.hr

U SLUČAJU NEPRIDRŽAVANJA NAVEDENIH PRAVILA, ZIK IMA PRAVO PODUZETI ODGOVARAJUĆE AKCIJE BEZ PRETHODNE OBAVIJESTI OVISNO O TEŽINI PREKRŠAJA.

ZIK zadržava pravo promjene navedenih pravila bez prethodne najave.